6th International Congress on Child and Adolescent Psychiatry

عنوان
اثربخشي روش بازسازي شناختي بر سلامت روان و سازگاری اجتماعی مادران كودكان كم توان ذهني دوره ابتدايي شهر همدان در سال 1391
نویسندگان
طاهره حق طلب (استاديار دانشگاه ملاير،09183171854) مائده اشرفی(دانشجو كارشناسي ارشد روانشناسي،09188179448)
چکیده
وجود كودك كم توان ذهني درخانواده، والدين ازجمله مادر را تحت فشارهاي رواني همچون، احساس خشم، نااميدي و احساس گناه قرار مي دهد. همچنين نتايج پژوهش هاي متعدد نشان مي دهد مادران كودكان كم توان ذهني، داراي استرس و بحران هاي رواني بوده و وجود كودك ناتوان، سازش يافتگي وسلامت جسمي و رواني آنها را تهديد مي كند و غالبا تا ثير منفي بر آن ها دارد. از اين رو توجه به مسائل بهداشت رواني مادران از جمله مواردي است كه توجه پژوهشگران را به خود جلب كرده است. هدف پژوهش حاضر تدوين و تعيين اثر بخشي روش آموزشي بازسازي شناختي بر سلامت روان وسازگاري اجتماعي مادران كودكان كم توان ذهني دوره ابتدائي شهر همدان درسال 1391بوده. كه از اين تعداد 30 نفر از مادراني كه تمايل داشتند بعنوان نمونه انتخاب شدند (15 نفر بعنوان گروه آزمايشي، 15نفر بعنوان گروه كنترل) طرح پژوهش ازنوع پيش آزمون- پس آزمون با گروه كنترل بود. ابزار پژوهشي آزمون سلامت عمومي (GHQ-28) و سازگاري اجتماعي (SAS) مي باشد. مداخله آموزشي طي 12جلسه (90دقيقه اي به روش بازسازي شناختي) بروي گروه آزمايشي اجراگرديد. جهت تجزيه و تحليل داده ها از آزمون آماري كوواريانس چندگانه استفاده شد. نتايج نشان دادكه آموزش بازسازي شناختي موجب ارتقاي سلامت روانشناختي و همچنين باعث كاهش بيماري هاي جسماني ، اضطراب و بي خوابي و افسردگی و همچنين باعث افزايش كاركرد اجتماعي و سازگاري اجتماعي مادران كودكان كم توان ذهني گشته است.
لغات کلیدی
بازسازي شناختي، سلامت روان، سازگاری اجتماعی ،مادران كودكان كم توان ذهني
دانلود
PDF
Notices
Occasion
Statistics
Visit today: 61

Visit All: 5557703