6th International Congress on Child and Adolescent Psychiatry

عنوان
آموزش مهارت هاي زندگي بر سطح اعتيادپذيري و بازخورد نسبت به سوء مصرف مواد مخدر
نویسندگان
يونس فضلي* ، مهدي سرلک2، حسن حيدري3، سيده مريم الوندي4 1- دانشجوي کارشناسي ارشد روان شناسي باليني؛ آموزش و پرورش شهرستان محلاتEmail: hamraz@mailfa.org 2- کارشناس ارشد مشاوره؛ آموزش و پرورش شهرستان محلات 3- دکترای مشاوره؛ گروه روان شناسي و مشاوره دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات خمين 4- کارشناس ارشد ميکروبيولوژي؛ آموزش و پرورش شهرستان محلات
چکیده
مقدمه: اعتياد به مواد مخدر يکي از معظلات بهداشتي ـ رواني و اجتماعي جهان امروز است. اگر هر فرد از تأثير نامطلوب مصرف مواد بر سلامت جسماني و رواني و کارکرد شغلي و اجتماعي خود و خانواده اش مطلع بوده و آن را باور داشته باشد، کمتر ممکن است به اين کار دست بزند. اهداف مطالعه هدف از انجام اين پژوهش، اثربخشي آموزش مهارت هاي زندگي بر سطح اعتياد پذيري و بازخورد دانش آموزان نسبت به سوء مصرف مواد مخدر مي باشد. روش اجرا در اين پژوهش از روش علي ـ مقايسه اي استفاده شده است. جامعه آماري شامل کليه دانش آموزان پسر مقطع راهنمايي شهرستان محلات در سال تحصيلي 92-1391 مي باشد. نمونه مورد پژوهش نيز شامل تعداد 100 نفر از دانش آموزان آموزشگاه هاي راهنمايي پسرانه مي باشد، که به روش نمونه گيري تصادفي ساده انتخاب شده است. در اين پژوهش از پرسشنامه هاي استعداد اعتياد و سياهه بازخورد نسبت به سوء مصرف مواد مخدر استفاده شده است. جهت تجزيه و تحليل داده هاي بدست آمده از آزمون تحليل کواريانس استفاده شده است. نتايج نتايج نشان داد که آموزش مهارت هاي زندگي بر سطح اعتياد پذيري و بازخورد نسبت به سوء مصرف مواد مخدر در دانش آموزان تأثير گذار مي باشد. نتيجه گيري ترويج آموزش مهارت‌هاي زندگي در جامعه براي توسعه پيشگيري و مهار اعتياد ضروري مي باشد. متأسفانه آموزش اين مهارت‌ها كه در پيشگيري از اعتياد نقش اساسي دارد، براي گروه هاي هدف و در معرض خطر جامعه مورد بي مهري قرار گرفته است. پيشنهاد مي شود که در فعاليت هاي مشاوره اي مشاوران مدارس ساعاتي به آموزش مهارت هاي زندگي و نيز تأثيرات مخرب مواد مخدر بر عملکرد شناختي، عاطفي و رفتاري افراد پرداخته شود.
لغات کلیدی
آموزش مهارت هاي زندگي، اعتياد پذيري، بازخورد، سوء مصرف مواد مخدر
دانلود
PDF
Notices
Occasion
Statistics
Visit today: 128

Visit All: 5557770