6th International Congress on Child and Adolescent Psychiatry

عنوان
تبیین مدل سبک هابی دلبستگی،سازگاری هیجانی و انحرافات اجتماعی در نوجوانان
نویسندگان
مرتضی مالمیر کارشناس ارشد رشته روان شناسی دانشگاه علامه طباطبائیmortezamf67@yahoo.com مرضیه میرفتاح کارشناس ارشد رشته روان شناسی دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده
در این مقاله به تببین الگو و بررسی رابطه, سبک های دلبستگی ، سازگاری هیجانی ,و انحرافات اجتماعی در کودکان و نوجوانان پرداخته شده است. دلبستگی شیوهاي است که براي مفهوم سازي و سنجش کیفیت روابط دوگانه به کار میرود. به طوري که کاترل دراین زمینه معتقد است ویژگی بارز دلبستگی پیوند عاطفی بین دو فرد است که یک حس ایمنی روانشناختی را رشد میدهد. روش کار: در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی مقطعی، تعداد 150 دانش آموز ( 50دختر، 100 پسر) مقیاسهاي دلبستگی بزرگسالان وپرسشنامه هاي سازگاري اجتماعی هیجانی وکفایت اجتماعی و انحرافات اجتماعی(خودساخته) را تکمیل کردند. تحلیل دادهها با روش تحلیل رگرسیون چندگانه انجام شد نتایج نشان داد رابطه بین سبک های دلبستگی مثبت پدر و مادر(مولفه ی اعتماد و ارتباط) و سازگاری هیجانی اجتماعی دانش آموزان رابطه ی مثبت معناداری در سطح0/001وجود دارد همچنین بین دلبستگی های منفی پدر و مادر و سازگاری اجتماعی همبستگی منفی وجود دارد بین سبک های دلبستگی مثبت و سازگاری هیجانی با میزان انحرافات اجتماعی همبستگی منفی و بین سبک های دلبسته منفی پدر و مادر و ناسازگاری هیجانی با میزان انحرافات اجتماعی رابطه منفی دارد. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش و پژوهشات مشابه نشان می دهد توجه به روابط ابتدایی بین والدین و کودک و ایجاد محیطی امن و سالم و رابطه ای مناسب زمینه ساز آرامش و در نتیجه آن سلامت روان و دوری از انحرافات اجتماعی و فساد روانی و اخلاقی است. به این ترتیب با ایجاد حس رضامندی در ابتدای زندگی و برقرای روابط مناسب ابندایی خانوادگی زمینه سازگاری اجتماعی و هیجانی و دوری از کج روی ها در کودکان و نوجوانان در آینده فراهم می شود.
لغات کلیدی
سلامت روان،سبک های دلبستگی، سازگاری هیجانی،انحرافات اجتماعی
دانلود
PDF
Notices
Occasion
Statistics
Visit today: 50

Visit All: 5557692